Platteland, borduursels en natuur - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu Platteland, borduursels en natuur - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu

Platteland, borduursels en natuur

Door: Tonnie

31 Mei 2015 | Vietnam, Lào Cai

Wederom een vroege ochtend, om 6.45 uur worden we opgehaald door een minibusje. Goedkoop reizen blijkt je hier af en toe vrij weinig te bieden, want het busje is overvol. Na 10 minuten staan in het busje, met semi-doodsangsten door de heftige rijstijl van de chauffeur, stappen we over op een grotere bus. Gelukkig een stuk comfortabeler, met ruime liggende stapelbed stoelen!
Onderweg geniet ik van het uitzicht op het platteland, waar eindeloos veel mensen het land bewerken. Gedurende de gehele rit van zo'n 6 uur zie ik maar een gemotoriseerde machine, de rest doen mensen met de hand of met behulp van buffalo's.

Aangekomen in Sapa worden we gelijk overvallen door vele mensen van de Hmong stam, gekleed in zwarte traditionele kleding met kleurige geborduurde patronen. Na een tour geboekt te hebben voor de volgende ochtend ga ik op ontdekkingstocht door de stad. In het lokale "museum" ontdek ik meer over stammen die in het gebied wonen. Ze leven tegenwoordig van tours en verkoop van handgemaakte artikelen. Even later ontmoeten Julia en ik Miku en Mò, twee jonge meiden van de Hmong stam. Ze vertellen ons dat ze 4/5 uur moeten lopen naar hun eigen dorp en zijn beide getrouwd toen ze 14 waren (!). Het zijn ontzettend aardige meiden die vrij goed Engels spreken, dankzij de non-profit organisatie die enkele jaren geleden opgezet zijn om de bevolking te helpen. Ze blijven mee lopen, maar zijn gelukkig niet te opdringerig met het aansmeren van spullen.

Sapa in het kort: het is een klein stadje, met ontzettend mooi uitzicht op de omgeving. Overal zijn handgemaakte tassen, sjaals, kleren en sieraden te koop, net als een ontzettend groot aanbod aan lokaal eten. Er lopen ontzettend veel Hmong mensen rond, die proberen hun waren en diensten te slijten. De sfeer is, net als in Hanoi, ontzettend prettig, mensen zijn vriendelijk en behulpzaam.

• 01 Juni 2015 - 22:09

Benjamin: