Citadel, citadel en schildpad - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu Citadel, citadel en schildpad - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu

Citadel, citadel en schildpad

Door: Tonnie

03 Juni 2015 | Vietnam, Hanoi

Na een hobbelige, onrustige nacht sta ik de volgende dag in Hue. Hier kom ik al snel Mille weer tegen, die ik in Sapa al gesproken had. Samen met Mille en Daniel (Canada) ga ik erop uit naar de Imperial Enclosure, een citadel in een citadel. Na eerst een kijkje te hebben genomen boven op een van de poorten van de buitenste muur komen we aan bij de Noord kant van de Enclosure. Helaas voor ons blijkt dat je alleen aan de zuid kant naar binnen kan, dus we moeten in de hitte om de vesting heen lopen...
Gelukkig is het de moeite waard, het terrein wordt omringt door een gigantische muur, afgewisseld met schitterend versierde poorten. Een groot deel is helaas verwoest of beschadigd door de Amerikanen en Fransen, maar veel is gerestaureerd of nagemaakt. Eenmaal binnen de muur zijn we al snel verdwaald, zoals blijkbaar velen hier overkomt. Na het zien van de ceremoniële ruimtes, de verschillende tempels, hallen, verblijfplaats van de familie van de emperor, de tuinen, het theater en de leeskamer van de emperor hebben we het meeste gelukkig gevonden en weten te plaatsen op de kaart. Er is veel informatie over het leven van de emperors, die in principe overal een zegje in had. Verder aaien we allemaal even over het hoofd van een struik in de vorm van een schildpad, blijkbaar brengt dat geluk (al werkt het waarschijnlijk niet bij struiken).

Tegen de tijd dat we weer buiten de muur staan zijn we allemaal verhit en redelijk moe, dus na afkoelen in een lunch toko met airco gaan we via een paar winkelstraatjes terug naar het hostel.
Al snel hebben we daar nog veel meer mensen ontmoet en genieten we op het terras van heerlijke koude biertjes. We krijgen de uitdaging om een vaag vodka shotje te nemen... Als student kan ik me natuurlijk niet laten kennen, maar oh man wat was dat vies!
De rest van de avond leer ik ontzettend veel mensen kennen, wisselen we ervaringen uit, praten we over studies, het werkleven van Vietnamesen en veel meer...

Hue is een vrij grote stad, met meer dan genoeg locaties in de buurt om een kijkje te nemen. S avonds is het op straat een gezellige boel en ook overdag hoef je je met de vele marktjes en winkeltjes niet te vervelen.