Toga's en kunst - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu Toga's en kunst - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu

Toga's en kunst

Door: Tonnie

Blijf op de hoogte en volg

30 Mei 2015 | Vietnam, Hanoi

Op zaterdag word ik vroeg wakker en om 8 uur sta ik buiten de deur. Na onderweg een stop bij een kleine koffiebar met airco vind ik door een wirwar van straten, waarvan vele niet op mijn kaart staan, uiteindelijk zonder veel problemen de weg naar de Temple of literatuur. Eerst nog even langs Craftlink, een kleine fair-trade winkel die traditioneel geweven spullen verkoopt. De spullen zijn gemaakt door mensen van verschillende stammen, die op deze manier hun tradities in stand kunnen houden. De winkel in gevuld met kleurrijke tassen, knuffels, kussen, doeken en kleine prullaria.
Tegen de tijd dat ik de Temple of Literature in loop is het ontzettend warm, dus de schaduwrijke tuinen zijn een welkome verrassing. Deze tempel is de eerste universiteit die in Vietnam ontstaan is en wordt omringt door verschillende tuinen. Overal staan struiken in de vorm van dieren, er zijn vijvertjes gevuld met waterlelies en natuurlijk schitterende Vietnamese poorten en gebouwtjes. In de tempel staan grote gouden beelden van Confucius en zijn discipelen met pakken koekjes, wierook, bloemen en kaarsen ervoor. Buiten worden in een van de poorten foto's gemaakt van een groepje afgestudeerden in toga en zijn er stenen om mensen te eren die hun doctoraat gehaald hebben.

Vervolgens door naar het Museum of Fine Arts. Hier hebben ze een uitgebreide collectie van Vietnamese kunst, waarbij vooral de hout sculpturen en uitgesneden houten kunstwerken opvallen. De kleurrijke kunst geeft een beeld van Vietnam door de jaren heen, van 2000 bc tot het huidige leven.
Als ik op een terrasje met ventilatoren mijn rust en koelte weer gehad heb besluit ik een kijkje te nemen bij de Imperial Citadel. Hier staat momenteel de Hanoi Citadel, met eronder en er omheen verschillende lagen van met archeologische schatten van verschillende dynasties. Het is warm met weinig schaduw, dus ik heb het al snel gezien en besluit terug te gaan naar het hostel.
Als ik samen met een kamergenoot, Julia, erop uit ga voor Pho Go hoor ik dat zij van plan is de volgende dag naar Sapa te gaan. Terug in het hostel besluit ik ook de volgende dag die kant op te trekken.

Hanoi in het kort: het is een ontzettend levendige en chaotische stad, waar mensen ontzettend behulpzaam zijn en ze toeristen stiekem een beetje uitlachen vanwege hun ernstig verhitte hoofdjes. Overal is wat te doen of zien, er zijn ontzettend veel mensen op straat te vinden, het eten is fantastisch en door de vele bomen valt het ondanks de hitte goed uit te houden.

  • 02 Juni 2015 - 21:09

    Marianne B:

    Klinkt gaaf Tonnie! En nu al weer nieuwe vrienden gemaakt! Toppie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Actief sinds 30 Mei 2015
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 3359

Voorgaande reizen:

30 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: