Armoede, fietsen en boten - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu Armoede, fietsen en boten - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van tonnievandepol - WaarBenJij.nu

Armoede, fietsen en boten

07 Juni 2015 | Vietnam, Hoi An

7 juni - Hoi An
S ochtends trek ik er op uit voor een (gratis) fietstour over het Cam Kim eiland. Samen met 2 Israëlieten en 3 Amerikanen gaan we met de pont naar het eiland. De twee meiden die onze gids zijn doen dit werk vrijwillig, om hun Engels te kunnen oefenen.
Op het eiland gaan we eerst naar een scheepsbouwer, waar ze de typische houten boten maken die je hier overal ziet. Ze vertellen hoe de boten gemaakt worden, hoeveel tijd we in zit en hoeveel de boten kosten (schrikbarend weinig voor een jaar werk).
Daarna bezoeken we een van de locale bewoners, die in het huis allerlei papieren artikelen maken (paarden, schoenen, smartphones, sieraden etc). Deze papieren voorwerpen verbranden mensen bij het graf van hun voorouders, zodat ze goed voorzien zijn en bv hun weg uit de hel kunnen kopen. Een bijzondere gewoonte, maar zeker interessant om meer te leren over plaatselijke tradities.
Verder ontmoeten we een oude vrouw (72) die bij een hele oven rijstnoodles maakt. We mogen dit zelf ook proberen en worden vervolgens getrakteerd op een vreemde rijstsnack en koude groene thee.
Onderweg naar de volgende locatie fietsen we langs 3 verschillende bruiloften, waar het om 10 uur s ochtends al helemaal los gaat met muziek, alcohol en luid gepraat. De laatste vrouw die we ontmoeten maakt stromatjes, die hier gebruikt worden als bed. Wederom mogen we zelf een poging wagen, maar in vergelijking met de vrouw zijn er ontzettend traag ;). Alle mensen bij wie we langs gaan zijn ontzettend arm, werken hard en veel en worden door de tour ondersteund met een kleine bijdrage.

Na de boot terug naar Hoi An spreek ik met 4 anderen af om een boottocht te maken naar de coconut river. We worden met een vrij traag bootje naar een klein vissersdorpje aan de rivier gebracht. Hier stappen we over in kleine ronde bamboe bootjes. We worden geroeid door twee oudere vrouwen die vrolijk zingend rondjes peddelen, schommelen met de bootjes en voor ons ringen, armbanden en hoofdtooien maken van bananenbladen. Daarna krijgen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld met allerlei soorten zeevruchten. Met de boot gaan we weer terug richting Hoi An, terwijl we onderweg kunnen genieten van de zonsondergang.